hejdå, resan

I förrgår kom vi då alltså hem efter en ganska mördande hemresa. Vi startade i Santiago halv tolv och skulle vara framme i Buenos Aires runt klockan åtta, vilket gav oss en tre timmars marginal innan färjan över till Uruguay skulle gå. I passkontrollen mellan Chile och Argentina mitt i svinkalla bergen stod de plötsligt två oväntade busslaster innan oss, och med en bemanning på ca 15 passkontrollsluckor av vilka TVÅ var i gång för oss som inte åkte bil (resterande passkontrollanter satt och tittade på TV i sina kurer) så vi blev alltså först stående i en kokande buss en timme och sen stående i kylan en timme. När allt var klart var vi ju tvugna att ställa oss i samma kö på nytt igen, eftersom första kön var för att stämplas ut ur Chile och den andra in i Argentina... Vi började bli lite oroliga för att vi skulle få tajt om tid till färjan. När vi kom fram till Mendoza två timmar för sent upptäcktes det att någon förstört en bakruta i bussen och alltså var vi tvugna att åka till bussgaraget utanför stan för att byta buss. I bussgaraget verkade det vara väldigt svårt att hitta en parkering så vi bakade och svängde och skruvade på oss ett tag. När vi väl hittat en bra plats att stå på och en buss att byta till, och när allt "incheckat" bagage flyttat över stod vi redo att springa på, så var de fortfarande inte riiiktigt klara - de skulle ju förstås TVÄTTA den nya bussen också! Putsa loggan på ena långsidan lite extra. När vi kommit på och bara bad att de skulle köra i väg backade de in i en ny parkeringsruta och stannade. Och stod utan att åstadkomma något i ca tjugo minuter innan vi kunde åka i väg. Man undrar hur de klarar av att vara så ineffektiva?

Sen flöt i alla fall resan på, tyvärr hade jag ingen flt med mig så jag hackade nästan tänder hela natten. Vi kom i alla fall fram bara en halvtimme senare än vi trodde! Så vi hade gott om tid att äta lunch till och med! Sen väntade färja och buss till Montevideo och ungefär 30 timmar senare var vi framme... När vi kommit hem orkade vi knappt gå till affären så vi åt kvarbliven pasta och svartpeppar till middag innan vi stupade i säng.

I går åt vi middag hos Glinka och gick över till Rudolfo och zappade lite på hans TV och åt pizza. (Alltså först middag med coca-cola och chokladtårta hos Glinka, sen titta på TV hos Rufo och äta kakor och pizza, inte undra på att jag blivit så tjock! det är helt enkelt sånt de äter här...) Vi skulle egentligen stanna där och bara prata lite någon timme men vi började se Världarnas Krig och fastnade sen framför Borat och sen Family Guy... så vi lämnade inte den stackars barnfamiljen förrän kvart över två...

Trots att vi bara varit borta i drygt två veckor var det jättekul att komma "hem" och träffa alla igen! Det kommer vi så ledsamt att åka hem till Sverige.

Jag är jätteglad att vi bestämde oss för att göra resan över Argentina och Chile. Vi har träffat så många roliga människor och sett fina städer och gjort roliga saker. Allt från att dansa tango på vårt hosteltak, rida i bergen med cowboyhatt (ja, de tvingade oss att ha dem, så pinsamt)lära oss gauchokortspel, prova vin, åkt en "naturlig" bergochdalbana i form av Valparaísos busslinje upp på bergen (ja, jag höll mig i sättet framför precis som på Grönan och mådde så illa att vi var tvugna att gå tillbaka sen) och ätit supergod vegetarisk mat (Äntligen!!). Höjdpunkten på resan var helt klart elefanten, som bodde i Mendozas Zoo, som kastade småsten på Oscar! :)

Nu måste jag springa i väg och äta Oscars goda grönsaksomelett! Sen ska vi ner till Rudolfo och Trilce igen och titta på fotboll (vem vet, när jag kommer hem kanske jag lärt mig att gilla fotboll?)

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0