Sista dagen i Valparaiso...

...och i morgon tar vi bussen till Santiago!

Forsta dagen har gjorde vi inte sa mycket. Vi tog en taxi till en hojd med fantastisk utsikt och fina gator och at middag. Bussresandet tar mer pa krafterna an man tror sa vi stop i soffan i allrummet och tittade pa Death Proof tills vi holl pa att somna. I gar gick vi omkring pa stan, shoppade lite, promenerade pa hojden igen och fotograferade fina fargglada hus, besokte ett museum for nagon serietecknare, at en jattestor god lunch pa ett vegetariskt krypin och fikade en inte alltfor prisvard fika. Vi letade ganska lange efter en bra resturang pa kvallen men det mesta verkar vara stangt pa sondagar. Till slut hittade vi en valdigt trevlig och tyvarr lite snofsig resturang pa hojden med en fin uteplats med vackra vaxtligheter och utsikt over staden. Fint stalle att fira en 5-arsdag! :)

Om vi backar tillbaka i tiden lite till Mendoza. Forsta dagen var vi pa vinprovning, vi akte till tva olika bodegas och en olivodling. Den forsta bodegan var vad jag forstod den storsta de hade och vi fick smaka pa ackligt vin. Den andra var mindre och finare i utkanten av stan och dar var de lite generosare med smakprovet men jag gillade inte vinerna sa mycket. Vinutflykten i Uruguay var mycket battre!
   Pa kvallen gick vi och en tjej som heter Melissa (fran London) och at vegetarisk buffé. Vi var de forsta gasterna och gick nar de stangde och at sa vi alla holl pa att somna over bordet som jasta flodhastar. Ingen orkade gora nagot speciellt anstrangande efter 10 kg veggomat sa vi bredde ut oss i var sang och spelade kort ett par timmar. Dagen darpa foljde vi med Melissa och en kille till en stor park i, vad det kandes som, andra anden av staden. Vi besokte ett Zoo (som enligt guidboken var Sydamerikas framsta, och som pastod att Oslo ar tatbefolkat av vilda isbjornar) och sen gick vi upp pa ett jattebrant berg och njot av eftermiddagssolen och utsikt over staden ett tag. Allt som allt tror jag att vi gick konstant i 6 timmar med ett litet lunchstopp. Min hoft varker fortfarande och jag kanner mig som en gammal tant.

Hitills har jag nog gillat detta hostel bast. Personalen ar trevlig, frukosten riktigt bra (brod, yogurt, kaffe!) och byggnaden ar fin. Tyvarr ar det bara tva killar till har som mest tittar pa oss som om vi kom fran yttre rymden och da var hostelet i Cordoba helt klart roligare. Men jag kan ju saga att jag ar tacksam for en riktig frukost nu eftersom vi i Cordoba fick ata wienerbrod och i Mendoza torra, ackliga chokladalfajores.

Nu ska vi springa ner till bussterminalen och kolla om de har nagon buss till oss i morgon! Sen masar vi oss nog till den lilla vegetariska bakfickan igen och ater lunch.

Chau!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0